Vraagje omtrent alarmering
Vraagje omtrent alarmering
Stel: Een korps heeft meerdere voertuigen echter maar één capcode voor de gehele blusgroep. Is het mogelijk om dat betreffende korps voor een tweede maal te alarmeren indien men al uitgerukt is met één van de voertuigen voor een ander incident? Als voorbeeld het volgende: Men is gealarmeerd voor een OMS alarm en rukt uit met de TS. Vervolgens komt er een HV melding binnen en hoeft alleen de HV uit te rukken. Kan dan binnen GMS dezelfde blusgroep gealarmeerd worden of zou er een tweede capcode aangemaakt moeten worden?
Re: Vraagje omtrent alarmering
Ja hoor, mits de blusgroep maar groot genoeg is met een opkomstgarantie voor meerdere voertuigen. Sommige blusgroepen bestaan uit wel 30 man. Die zijn natuurlijk never nooit allemaal tegelijk beschikbaar, maar doorgaans moeten er wel 12 op kunnen komen en dan kun je dus, mits het korps over 2 autospuiten beschikt, 2 TS'en bemannen.Siempie schreef:Stel: Een korps heeft meerdere voertuigen echter maar één capcode voor de gehele blusgroep. Is het mogelijk om dat betreffende korps voor een tweede maal te alarmeren indien men al uitgerukt is met één van de voertuigen voor een ander incident?
Volgens mij zijn er zelfs korpsen met meerdere groepen terwijl ze maar 1 capcode hebben, dat is nu eenmaal het systeem waar ze voor gekozen hebben...
Groeten, Peter.
Waar we dus nu in de praktijk tegen aan lopen is het feit dat bij een relatief kleine inzet alleen de TS uitrukt en de AS binnen blijft. Of in sommige gevallen zelfs als PM meerijdt zonder deze in te melden.
Zouden we inmelden dan is dus de AS al ingezet en voor een volgend incident volgens gms niet inzetbaar.
Nu wordt bij een volgende inzet die eigenlijk voor de AS is bedoeld, terwijl de TS nog niet is terug gekeerd een ander korps gealarmeerd omdat de gehele blusgroep al voor de TS inzet is gealarmeerd en nog als ingezet staat. Op zich een vreemde zaak. Dit heeft als nadelige gevolg dat de aanrijtijden een stuk hoger worden.
We zien dit zelfde geval ook bij een naburig korps die alleen met een blusboot uitgerukt is en dan niet meer inzetbaar is tbv brand of hulpverlening. Praktijk is dan ook dat 4 man met een blusboot weg zijn en de rest (ongeveer 11 pers.) niet meer gealarmeerd wordt indien er op hetzelfde ogenblik een brandmelding of hulpverlening komt.
In alle gevallen is het dan ook zo dat er voldoende personeel beschikbaar is om een 2e inzet uit te voeren.
Zouden we inmelden dan is dus de AS al ingezet en voor een volgend incident volgens gms niet inzetbaar.
Nu wordt bij een volgende inzet die eigenlijk voor de AS is bedoeld, terwijl de TS nog niet is terug gekeerd een ander korps gealarmeerd omdat de gehele blusgroep al voor de TS inzet is gealarmeerd en nog als ingezet staat. Op zich een vreemde zaak. Dit heeft als nadelige gevolg dat de aanrijtijden een stuk hoger worden.
We zien dit zelfde geval ook bij een naburig korps die alleen met een blusboot uitgerukt is en dan niet meer inzetbaar is tbv brand of hulpverlening. Praktijk is dan ook dat 4 man met een blusboot weg zijn en de rest (ongeveer 11 pers.) niet meer gealarmeerd wordt indien er op hetzelfde ogenblik een brandmelding of hulpverlening komt.
In alle gevallen is het dan ook zo dat er voldoende personeel beschikbaar is om een 2e inzet uit te voeren.
Ik denk dat dit geen onderwerp meer is voor dit forum, maar dat je dit bij preparatie moet neerleggen. Zij kunnen het vervolgens wel weer doorcommuniceren naar de RAC. Als het echt zo is dat jullie meer dan 1 voertuig kunnen bemannen dan moet dat in GMS aangepast worden en dat heeft in feite niets meer met capcodes te maken.
SniperEye zei ten onrechte dat ploegen worden gealarmeerd en geen voertuigen. Dit is dus niet waar, want GMS kijkt wel degelijk naar voertuigen. GMS genereert aan de hand van een incident een inzetvoorstel (IV) en in een inzetvoorstel zitten voertuigen, geen ploegen. Aan die voertuigen hangen vervolgens zogenaamde bereikbaarheden in de vorm van capcodes. Dat er met die capcodes uiteindelijk weer ploegen worden gealarmeerd is slechts een praktisch aspect. Meerdere ploegen in combinatie met dienstroosters zijn voor GMS in feite niets anders dan wisselende bereikbaarheden.
Overigens is het ook nog eens zo dat GMS op verschillende manieren kan worden ingericht waardoor sommige zaken soms wel of juist niet mogelijk zijn.
Groeten, Peter.
SniperEye zei ten onrechte dat ploegen worden gealarmeerd en geen voertuigen. Dit is dus niet waar, want GMS kijkt wel degelijk naar voertuigen. GMS genereert aan de hand van een incident een inzetvoorstel (IV) en in een inzetvoorstel zitten voertuigen, geen ploegen. Aan die voertuigen hangen vervolgens zogenaamde bereikbaarheden in de vorm van capcodes. Dat er met die capcodes uiteindelijk weer ploegen worden gealarmeerd is slechts een praktisch aspect. Meerdere ploegen in combinatie met dienstroosters zijn voor GMS in feite niets anders dan wisselende bereikbaarheden.
Overigens is het ook nog eens zo dat GMS op verschillende manieren kan worden ingericht waardoor sommige zaken soms wel of juist niet mogelijk zijn.
Groeten, Peter.
Dat klink tenminste ook een heel stuk logischer omdat het voertuig wordt bemand en ingezet wordt. Wie dat voertuig bemand zal op zich niet zo intressant zijn omdat er ook meerdere capcodes aan een voertuig gekoppeld worden. Denk bv. maar aan aparte codes voor chauffeurs, bevelvoerders.
Bestaat er online ook meer informatie over de werking en opzet van gms?
Bestaat er online ook meer informatie over de werking en opzet van gms?
op http://www.regio15.nl staat hier volgens mij wel het een en ander over...
een brandweerauto zonder diesel is het zelfde als een brandweerman zonder koffie...
word geen slaaprijder ........
word geen slaaprijder ........