Pagina 1 van 2

cijfer bij politiepersalarm

Geplaatst: 1 sep 2007 15:44:08
door SvenVanBeek
Ik weet niet zeker of dit het goede topic is:

Bij het persalarm in Rotterdam-Rijnmond staat bijna altijd een cijfer. Een 1, 2 of 3. Maa wat betekent dit nou eigenlijk?

Voorbeelden:

419 Schietpartij 1 Boezemsingel rt

411 Agressie 2 Hollywood Delftsestraat 11 rt

111 Aanr + letsel 3 Slinge/Zuiderparkweg rt

414 Mishandeling 1 Dempostraat 168 rt

546 Gaslucht/-lek 2 Kaapstraat rt

111 Aanr + letsel 1 Wilhelminaplein rt

111 Aanr + letsel 1 Reewegviaduct/boven op viaduct/ heyplaat rt, 3 beknellingen, heli vliegt ook

Re: cijfer bij politiepersalarm

Geplaatst: 1 sep 2007 15:55:42
door niels1
SvenVanBeek schreef:Ik weet niet zeker of dit het goede topic is:

Bij het persalarm in Rotterdam-Rijnmond staat bijna altijd een cijfer. Een 1, 2 of 3. Maa wat betekent dit nou eigenlijk?

Voorbeelden:

419 Schietpartij 1 Boezemsingel rt

411 Agressie 2 Hollywood Delftsestraat 11 rt

111 Aanr + letsel 3 Slinge/Zuiderparkweg rt

414 Mishandeling 1 Dempostraat 168 rt

546 Gaslucht/-lek 2 Kaapstraat rt

111 Aanr + letsel 1 Wilhelminaplein rt

111 Aanr + letsel 1 Reewegviaduct/boven op viaduct/ heyplaat rt, 3 beknellingen, heli vliegt ook
gokje de prio maar verder zou ik het niet wten.

mvg.niels

Re: cijfer bij politiepersalarm

Geplaatst: 1 sep 2007 16:13:44
door tcf
SvenVanBeek schreef:Ik weet niet zeker of dit het goede topic is:

Bij het persalarm in Rotterdam-Rijnmond staat bijna altijd een cijfer. Een 1, 2 of 3. Maa wat betekent dit nou eigenlijk?

Voorbeelden:

419 Schietpartij 1 Boezemsingel rt

411 Agressie 2 Hollywood Delftsestraat 11 rt

111 Aanr + letsel 3 Slinge/Zuiderparkweg rt

414 Mishandeling 1 Dempostraat 168 rt

546 Gaslucht/-lek 2 Kaapstraat rt

111 Aanr + letsel 1 Wilhelminaplein rt

111 Aanr + letsel 1 Reewegviaduct/boven op viaduct/ heyplaat rt, 3 beknellingen, heli vliegt ook
Het aantal bij het incident betrokken personen voor zover op dat moment bekend.

Geplaatst: 1 sep 2007 19:16:16
door enrique
Nee, het is de prio.

Geplaatst: 1 sep 2007 22:21:26
door SvenVanBeek
enrique schreef:Nee, het is de prio.
Maar het is een persalarm? Wat moet ik daaruit opmaken? De pers moet prio 1 komen? Lijkt me niet. Ik ben wel 2 keer gaan kijken bij een melding waar een 1 achter stond. Totaal niks aan de hand. Hier komt nooit een cameraman bij kijken, een scooter tegen auto was dat toen. Voor de rest worden die persalarmen heel laat gegeven. Vaak als er niks meer aan de hand is bij een ongeval. Vorige keer kwam het alarm toen alle hulpdiensten al 3 kwartier weg waren. Maar terug on-topic gelijk maar weer. Het cijfer.......

Geplaatst: 2 sep 2007 09:42:31
door enrique
SvenVanBeek schreef:
enrique schreef:Nee, het is de prio.
Maar het is een persalarm? Wat moet ik daaruit opmaken? De pers moet prio 1 komen? Lijkt me niet. Ik ben wel 2 keer gaan kijken bij een melding waar een 1 achter stond. Totaal niks aan de hand. Hier komt nooit een cameraman bij kijken, een scooter tegen auto was dat toen. Voor de rest worden die persalarmen heel laat gegeven. Vaak als er niks meer aan de hand is bij een ongeval. Vorige keer kwam het alarm toen alle hulpdiensten al 3 kwartier weg waren. Maar terug on-topic gelijk maar weer. Het cijfer.......
Als de PMK een melding krijgt, maakt de centralist de melding op in GMS, en zet daar een prioriteit bij (het feit dat een melding prio 1 is, wil niet altijd zeggen dat het incident in werkelijkheid ook zeer spoedeisend is; dat weet de centralist natuurlijk nog niet, die moet het hebben van zijn indruk van de telefonische melding). Vervolgens worden de nodige politie-eenheden op de melding afgestuurd, en wordt in sommige gevallen tevens 1430020/30 gealarmeerd. De centralist maakt die melding dus niet apart aan voor de pers (dan zou een prio wellicht overbodig zijn, aan de andere kant geeft een prio wel een inschatting van de ernst van het incident; toch ook wel handig voor de pers om te weten), maar stuurt de pers als het ware een kopietje van de melding uit GMS. En ja, niks menselijks is een centralist vreemd, dus soms (vaak ook niet!) wordt de melding wat laat gegeven. Ook voor de centralisten is dit nog wennen natuurlijk. De tijd zal het leren.

Geplaatst: 2 sep 2007 10:26:03
door hunter
SvenVanBeek schreef:Maar het is een persalarm? Wat moet ik daaruit opmaken? De pers moet prio 1 komen?
Enrique heeft de vraag al deels beantwoord, maar het is geen persalarm. Voor buitenstaanders klinkt dat natuurlijk wel interessant, maar de pers zelf weet wel beter. Soms zie je die code 10x per dag. 10x per dag persalarm? Zo ernstig zijn die zaken natuurlijk niet. Een daadwerkelijk persalarm wordt in een veel later stadium gegeven door mensen die daartoe bevoegd zijn. Wat je ziet zijn inderdaad dezelfde GMS-berichtjes als van de brandweer en GGD. Bij het uitgeven van een melding (dus tegelijk met het uitgeven aan een wagen) wordt de melding over P2000 gegooid. Toen we een paar dagen geleden nog mee konden luisteren zag ik het P2000 bericht vaak al voordat de betreffende wagen werd opgeroepen. Ook kan het zijn dat een melding achteraf ernstiger blijkt en dan wordt hij alsnog op P2000 gezet, of bijvoorbeeld een aanvullend bericht met extra informatie.

Het zijn dus een soort info-berichtjes, niets meer, niets minder.

Groeten, Peter.

Geplaatst: 3 sep 2007 07:46:40
door SvenVanBeek
enrique schreef:Nee, het is de prio.
Maar wat is dan prio 5.. als je zegt dat het de prio is?

07:46:54 03-09-07 20 I POLI 111 Aanr + letsel 5 A15 Li (Nb) Hia-Parallel A16-Vaanplein Y 72,0 rd
1430020 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persalarm )

Geplaatst: 3 sep 2007 09:44:06
door wopper
SvenVanBeek schreef:
enrique schreef:Nee, het is de prio.
Maar wat is dan prio 5.. als je zegt dat het de prio is?

07:46:54 03-09-07 20 I POLI 111 Aanr + letsel 5 A15 Li (Nb) Hia-Parallel A16-Vaanplein Y 72,0 rd
1430020 Politie Rotterdam-Rijnmond ( Persalarm )
Gewoon geen enkele spoed, verschil tussen prio 3 tot en met 5 is volgens mij niet meetbaar aanwezig. Alles valt onder "eerst de koffie op en dan gaan we eens kijken"

Bij de brandweer is het zou opgebouwd.

Prio1 toeters en bellen.
Prio2 busbaan etc mag gebruikt worden bij verkeers hinder.
Prio3 netjes met verkeer mee hobbelen.

Geplaatst: 3 sep 2007 12:23:00
door SvenVanBeek
Ja, hoe het bij de brandweer werkt weet ik ook wel. Maar ik blijf het allemaal maar raar vinden. Of beter gezegd: ik vat het niet meer..