Dienstwapen gestolen bij inbraak woning politieman

Artikelen over P2000, C2000 en laatste nieuws.
nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 25 jan 2007 18:14:08

tcf schreef:
nicoheerlen schreef:tcf das onzin, want als het volgens de regels gaat moet de kluis geankerd zijn ( hierbij kan je denken aan het inmetselen van een kluis. )
Oh?? Werk jij bij de politie dan???
Beetje kort door de bocht dat het onzin is.


Ik heb er ervaring mee, dus ik kan erover meepraten.
KLPD krijgt kluisje, van normale omvang en gewicht. Beetje trekken,wrikken en het kluisje is dus zo los als deze verankert zit...
En zeg niet dat het niet kan, want ik heb het zelf gezien.
Er zijn maar heeeeeeel weinig mensen die de moeite nemen om hem in te metselen, laat staan te verankeren
Nee ik werk niet bij de politie maar dat is wat mij is verteld erover.... als het zo is als jij zegt, dan vindt ik de regels wel slap :roll: bedoel dan verbazen mij de diefstallen niet echt veel... Maja wie = ik? :?:
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gaya

Bericht door Gaya » 26 jan 2007 07:49:34

Het is verboden om de dienst wapens mee naar huis te nemen ! Alleen voor leden van arrestatieteams of rechercheteams die op oproepbasis snel in actie moeten kunnen komen zou een uitzondering gemaakt kunnen worden.

Daar komt bij dat ALS er al een wapen in huis komt ( dienstwapen en /of schietvereniging wapen) er aan bepaalde wettelijke voorschriften voldaan moet worden, waaronder dat munitie en wapen gescheiden worden van elkaar . Het wapen mag niet gebruiks klaar zich in de woning bevinden.

Verder bestaan er speciale wapenkluisjes waardoor het wegnemen van een wapen bemoeilijkt word. Maar ook in deze kluis geld de wettelijke regel wapen en munitie gescheiden houden zodat er toch handelingen verricht moeten worden om het wapen schiet klaar te maken.

Persoonlijk vind ik een dienstwapen in huis belachelijk en kan ik geen goed excuus bedenken waarom dit wel zou moeten kunnen. Een politie man buiten dienst ( oproepbaar of niet) is een gewoon burger die zich aan de wetten en wettelijke voorschriften moet houden. Maar ja :wink: dát is mijn mening :P

Gebruikersavatar
tcf
Berichten: 60
Lid geworden op: 4 dec 2005 13:40:15
Locatie: leerdam

Bericht door tcf » 27 jan 2007 00:22:39

Gaya schreef:Het is verboden om de dienst wapens mee naar huis te nemen ! Alleen voor leden van arrestatieteams of rechercheteams die op oproepbasis snel in actie moeten kunnen komen zou een uitzondering gemaakt kunnen worden.

Daar komt bij dat ALS er al een wapen in huis komt ( dienstwapen en /of schietvereniging wapen) er aan bepaalde wettelijke voorschriften voldaan moet worden, waaronder dat munitie en wapen gescheiden worden van elkaar . Het wapen mag niet gebruiks klaar zich in de woning bevinden.

Verder bestaan er speciale wapenkluisjes waardoor het wegnemen van een wapen bemoeilijkt word. Maar ook in deze kluis geld de wettelijke regel wapen en munitie gescheiden houden zodat er toch handelingen verricht moeten worden om het wapen schiet klaar te maken.

Persoonlijk vind ik een dienstwapen in huis belachelijk en kan ik geen goed excuus bedenken waarom dit wel zou moeten kunnen. Een politie man buiten dienst ( oproepbaar of niet) is een gewoon burger die zich aan de wetten en wettelijke voorschriften moet houden. Maar ja :wink: dát is mijn mening :P
Dan moet ik je toch helaas mededelen dat dit niet klopt. Er zijn legale uitzonderingen op de regel die ik hier niet ga noemen.
En een politieambtenaar is 24uur per dag in het gehele land bevoegd om zijn functie uit te oefenen....

Gaya

Bericht door Gaya » 27 jan 2007 08:14:56

Dán vraag ik je Wát klopt er niet want mijn hele stuk staat gequote ...

De regels voor het thuis hebben van wapens staat duidelijk en expliciet in de wet beschreven ......Deze regel geld voor ieder wapen .. of het nu van de politie is of niet.

De regelgeving van de politie steld expliciet dat het is verboden om de dienst wapens mee naar huis te nemen ! Met uitzondering EN met toestemming is er alleen voor leden van arrestatieteams of rechercheteams die op oproepbasis snel in actie moeten kunnen komen SOMS een uitzondering.

Ik zou het dus erg prettig vinden als jij deze regels wel zou noemen want ook in de nederlandse wetgeving is daar weinig tot niets in terug te vinden
en vraag me dus af welke uitzonderingen daar nog meer op zijn. want ook de Nederlandse wetgeving is duidelijk in de wapenwetgeving en steld dat er géén uitzonderingen op die wet mogelijk zijn.

Gebruikersavatar
tcf
Berichten: 60
Lid geworden op: 4 dec 2005 13:40:15
Locatie: leerdam

Bericht door tcf » 27 jan 2007 14:31:37

Gaya schreef:Dán vraag ik je Wát klopt er niet want mijn hele stuk staat gequote ...

De regels voor het thuis hebben van wapens staat duidelijk en expliciet in de wet beschreven ......Deze regel geld voor ieder wapen .. of het nu van de politie is of niet.

De regelgeving van de politie steld expliciet dat het is verboden om de dienst wapens mee naar huis te nemen ! Met uitzondering EN met toestemming is er alleen voor leden van arrestatieteams of rechercheteams die op oproepbasis snel in actie moeten kunnen komen SOMS een uitzondering.

Ik zou het dus erg prettig vinden als jij deze regels wel zou noemen want ook in de nederlandse wetgeving is daar weinig tot niets in terug te vinden
en vraag me dus af welke uitzonderingen daar nog meer op zijn. want ook de Nederlandse wetgeving is duidelijk in de wapenwetgeving en steld dat er géén uitzonderingen op die wet mogelijk zijn.
Gaya, zie PM

Plaats reactie