Weggestuurd door de Politie, wat mag wel, wat mag niet?

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Plaats reactie
Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Weggestuurd door de Politie, wat mag wel, wat mag niet?

Bericht door Tom » 1 mar 2007 18:05:31

Was een klein autobrandje, eigenlijk niets spannends, maar om dan weg te gaan zonder een foto, nouja, dus maar even de camera gepakt. Netjes op de stoep blijven staan naast nog wat nieuwsgierige voorbijgangers. Ik stond eigenlijk zelfs nog wat verder weg, tot een agente me een foto zag maken. "Maak je foto's", vroeg ze. Ik wilde vragen hoe ze daar nou bij kwam, maar ik bleef netjes. "Ja", zei ik. "Waarvoor?" vroeg ze. Ik haalde m'n schouders op. "Zomaar?" zei ze. Ik knikte. "Mag niet."
Omdat ik geen zin had in gezeur ben ik maar gegaan, maar ik vroeg me af waarom het niet mag. Ik weet dat je weggestuurd kan worden door de Politie, maar dit sloeg m.i. nergens op.
Dus mijn vraag: hoe zit dit? Ik ben vast niet de enige die dit ooit heeft meegemaakt :).

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 1 mar 2007 18:11:45

Ligt aan verschillende dinge:

1) De regio ( Sommige regio's zijn ze "streng" )
2) Ga je wel eens vaker of maar heel af en toe? ( hoe bekender hoe beter)
3) Zijn nog meer dingen alleen weet ik ze zo nu ff niet op te noemen ;)
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
tcf
Berichten: 60
Lid geworden op: 4 dec 2005 13:40:15
Locatie: leerdam

Bericht door tcf » 1 mar 2007 18:31:30

Ook de leeftijd wil nog wel eens meespelen.
Verder zijn er nog veel meer factoren te bedenken...

Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Bericht door Tom » 1 mar 2007 18:40:23

Ik bedoelde meer 'wettelijk'. :)

Volgens mij mag je op de openbare weg fotograferen wat je wilt, en daar ging het mij om. Ze kunnen je wel vorderen om weg te gaan, maar dat is wat anders. Ik stond op de openbare weg, er was niets afgesloten etc.

Tot nu toe eigenlijk nog nooit meegemaakt, de meeste agenten maken gezellig een praatje, dus dit vond ik ook wat vreemd.

Heb al eerder eens zoiets meegemaakt, die vroeg om m'n politieperskaart die ik niet had, toen moest ik weg, heb ik gezegd dat ik niemand in de weg loop, de agent mompelde wat en draaide zich om. :roll:
Daar ben ik gewoon verder gegaan met foto's maken, dit was niets bijzonders dus daar doe ik niet te moeilijk over, ik vroeg me alleen af wat er wel en niet mag.

Gebruikersavatar
Rowin
Forum beheerder
Berichten: 416
Lid geworden op: 10 dec 2005 15:39:18
Locatie: Haarlem --> Kennemerland
Contacteer:

Bericht door Rowin » 1 mar 2007 18:41:38

Heb ik ook een keer gehad ;)

Maar dan uiteraard iets anders, was een auto in de berm gereden en lag helemaal op de kop. Was 1 bestuurder en toen ik aan kwam werd die al met de ambu weggebracht.
De brw was nog bezig met de accu los te maken en auto rechtop te zetten en een beetje vegen.
Ik ook maar ff wat foto's gemaakt, want ging er eigenlijk heen omdat de LifeLiner 3 via luchtvaartkanaal was gealarmeerd.

Komt ook zo iemand naar me toe en zegt dat ik geen foto mag maken, ik vraag gewoon normaal van waarom zou ik dat niet mogen en waarop gevraagd wordt waarvoor ik foto's maak.
Ik uitgelegd en dat was oke toen, gaat me pager ook nog af en denken ze dat dat illigaal is :|
Wordt de bevelvoeder erbij gehaald van de BRW en die legt het uit en hij mocht beslissen of ik foto's mocht maken, en dat mocht nadat ik zei dat ik weet dat ik ze niet in de weg moet lopen ;) :)
Afbeelding
MSN status:Afbeelding

Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

Bericht door AlwinSitton » 1 mar 2007 18:43:17

Ik had het bijna vandaag. Ik stond bij een ONGEVAL, als de Brandweer erbij komt maak ik zowiezo altijd foto's omdat de Brandweer de foto's 9/10 keer wilt hebben. Ik stond met nog twee andere fotografen, een persfotograaf en nog een andere fotograaf die geen perskaart had. Kwam er een agent op die ene gozer af zonder perskaart, vroeg die aan hem; heeft u een perskaart, hij zegt nee die heb ik niet maar ik maak zo af en toe wat foto's voor de krant, daarna kwam die naar mij toe en vroeg hetzelfde; dus ik zei tegen hem nee ik heb geen perskaart ik doe hetzelfde wat die man doet waaraan u het net had gevraagd, ik zei ook nog als extra ik maak ook foto's voor de brandweer. Hij zegt zo tegen mij; en waarom maak je dan foto's voor de brandweer, ik zag de bui al hangen namelijk en ik werd een beetje neidig omdat ik nooit gezeur heb gehad bij ongevallen. Maar gelukkig kwam de famillie van het slachtoffer naar die agent toe en toen liep die weg. Maar hij wilde mij wel wegsturen. Maar het is dankzei de famillie niet gelukt omdat te zeggen :lol:

@ Tom; ze kunnen je idd niets maken, ik heb pas geleden een regel zitten lezen waarin het volgende stond; het is toegestaan om ongevallen/branden te fotograferen vanaf de openbare weg. Als er bijvoorbeeld een politieagent op je af komt om te zeggen dat je geen foto's mag maken, mag dat dus gewoon wel. Overigens ook van de politie mag je foto's maken, want het is een openbaar beroep en jij staat vanaf een openbare weg te fotograferen.
Laatst gewijzigd door AlwinSitton op 1 mar 2007 18:46:17, 1 keer totaal gewijzigd.
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

Gebruikersavatar
Rikson
Berichten: 186
Lid geworden op: 4 jul 2006 11:05:53
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Rikson » 1 mar 2007 18:44:07

In het princiepe kunnen ze je niets maken omdat je foto's mag maken waarvan en wanneer je maar wilt, persvrijheid. Echter zijn er wel fatsoensnormen, je moet de hulpverleners hun werk laten doen zonder ze in de weg te lopen. Dit was afgelopen week het geval, dat brandweer mensen gewoon moesten vragen of ze erbij mochten om een slang uit te rollen!
Ook is het zo netjes geen slachtoffers / daders op de gevoelige plaats vast te leggen, deze dan zeker niet herkenbaar te publiceren!

Maar in het priciepe kunnen ze je niets maken!

Gebruikersavatar
AlwinSitton
Moderator
Berichten: 576
Lid geworden op: 4 feb 2006 17:25:33
Locatie: (65-1) Spijkenisse (Rotterdam-Rijnmond)
Contacteer:

Bericht door AlwinSitton » 1 mar 2007 18:47:26

Rikson schreef:In het princiepe kunnen ze je niets maken omdat je foto's mag maken waarvan en wanneer je maar wilt, persvrijheid. Echter zijn er wel fatsoensnormen, je moet de hulpverleners hun werk laten doen zonder ze in de weg te lopen. Dit was afgelopen week het geval, dat brandweer mensen gewoon moesten vragen of ze erbij mochten om een slang uit te rollen!
Ook is het zo netjes geen slachtoffers / daders op de gevoelige plaats vast te leggen, deze dan zeker niet herkenbaar te publiceren!

Maar in het priciepe kunnen ze je niets maken!
Precies! Fatsoen moet je als fotograaf altijd hebben, er zijn namelijk persfotografen die met hun camera bovenop het slachtoffer gaan staan en die tevens in het bezit zijn van een perskaart. Dat zou ik dus nooit en ten nimmer doen!
112Rijnmond.NL - Het laatste nieuws uit de regio! www.112Rijnmond.nl

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 1 mar 2007 19:30:12

wat een grap, ik woon in een dorp (10.000 inw) waar om precies te zijn 2 pagers zijn. dus we worden altijd herkent en zijn altijd van harte welkom.

een agent vroeg pas toen ik een verkeerscontrole fotograveerde wel waarvoor ik het deed maar gewoon vriendelijk en geintereseerd.

Gebruikersavatar
tcf
Berichten: 60
Lid geworden op: 4 dec 2005 13:40:15
Locatie: leerdam

Bericht door tcf » 1 mar 2007 19:45:46

Meestal is het ook geen probleem als het foto's zijn, alleen voor filmmateriaal zijn de meeste agenten wat huiveriger ( en terecht ).
Foto's en filmmateriaal kunnen geheel anders geinterpreteerd worden.

Heb wel eens zo'n "geintje" meegemaakt met een foto op een ander forum. Waarschijnlijk had de fotograaf geen flauw idee dat er ook hulpverleners die bij die melding tp waren geweest, mee aan het lezen waren op dat forum...

Stond daar zelf op een foto in een bepaalde houding en met een bepaald doel, alleen het verhaal wat de fotograaf eronder had gezet klopte van geen kant. Hij had er iets heel anders van gemaakt en er zijn eigen gevoel en invulling ingelegd. Hoeft op zich geen probleem te zijn, alleen in dit geval lag het wat gevoeliger...

Kan me dus goed voorstellen dat de meeste agenten niet staan te springen om op de foto te komen...

Plaats reactie