Wat kan wel en wat kan niet?

Artikelen over P2000, C2000 en laatste nieuws.
Tom
Berichten: 178
Lid geworden op: 22 jul 2006 12:39:27

Bericht door Tom » 23 mar 2007 19:09:30

Rikson schreef:IS indd beetje veel hetzelfde en niet alle details hoeven worden geshowd.... doe je toch ook niet bij een zelfdoding of waar iemands hersenen bij wijze van spreken op straat liggen...
Geen enkel zichzelfrespecterend medium publiceert "nieuwtjes" over zelfdodingen, en al helemaal niet met foto's.
Als je freelance persfotograaf gaat zijn zul je ook merken dat dat niet verkoopt. Er komen ook geen persberichten van de Politie van bijvoorbeeld.
AlwinSitton schreef:Kijk dat je foto's daarvan maakt is niet erg, maar hou ze dan lekker voor jezelf en zet ze niet op internet. Is beter voor het slachtoffer en beter voor de bezoekers, ik denk niet dat iedereen zit te wachten op bloed op een foto. Ik zou hem persoonlijk vanaf de andere kant genomen hebben waar je geen bloed ziet. Vorige week ook met een lijk dat hier was gevonden, iedereen natuurlijk foto's maken van die man die dood gevonden is, en later kan ook iedereen het terugzien op internet, dat vind ik eigenlijk nog walgelijker. Ik heb ook foto's gemaakt, maar heb daarvan maar een aantal op internet gezet waarbij niets zichtbaar was van een lichaam of iets anders wat verband heeft met het slachtoffer.
Dat is wat anders, het slachtoffer zet ik normaliter ook niet op de foto, om onsmakelijkheidsredenen en uit oogpunt van privacy. Een foto waarbij je de brancard ziet en er iemand voor het gezicht van het slachtoffer staat is dan weer geen probleem.
Een foto van wat bloed, waar deze discussie die toch wel interessant is om te volgen mee begonnen is zie ik echter geen kwaad in. Het spreekt veel meer dan een foto van de andere kant, en foto's die voor zichzelf spreken zijn de beste foto's imo.

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 23 mar 2007 19:42:53

AlwinSitton schreef:Kijk dat je foto's daarvan maakt is niet erg, maar hou ze dan lekker voor jezelf en zet ze niet op internet. Is beter voor het slachtoffer en beter voor de bezoekers, ik denk niet dat iedereen zit te wachten op bloed op een foto. Ik zou hem persoonlijk vanaf de andere kant genomen hebben waar je geen bloed ziet. Vorige week ook met een lijk dat hier was gevonden, iedereen natuurlijk foto's maken van die man die dood gevonden is, en later kan ook iedereen het terugzien op internet, dat vind ik eigenlijk nog walgelijker. Ik heb ook foto's gemaakt, maar heb daarvan maar een aantal op internet gezet waarbij niets zichtbaar was van een lichaam of iets anders wat verband heeft met het slachtoffer.
maar die foto's waren ook echt heel prof. alwin had ook kunnen inzoomen op het lijk. maar koos toch voor overzicht met mensen mooi op die achtergrond. geeft ook info over toeschouwers, plaats enz. niet alleen info over liters bloed enzo.

ik wil hier ook even op wijzen ( http://www.brandweerdelft.nl/d8/?p=1236 ) dan staan de foto's van het bloed in een heel erg andere context. veel beter

Bas-brw
Berichten: 199
Lid geworden op: 14 jul 2006 19:31:25
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bas-brw » 24 mar 2007 11:40:56

wireless minds schreef:
ik wil hier ook even op wijzen ( http://www.brandweerdelft.nl/d8/?p=1236 ) dan staan de foto's van het bloed in een heel erg andere context. veel beter
Dit staat idd veel beter ja. En er zijn genoeg 112 sites die bij de 'foto-instructie' een tekst hebben staan van "maak geen foto's van het slachtoffer zelf en blijf discreet" of zoiets. En ik moet toegeven dat de betreffende foto's in mijn ogen nou niet echt discreet genomen zijn.

www.112grunn.nl fotograaf
Berichten: 72
Lid geworden op: 4 feb 2007 11:00:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door www.112grunn.nl fotograaf » 25 mar 2007 19:21:49

het is zeker niet bedoeld om lekker veel bloed te laten zien of zo.
het was vooral zo dat je er bijna niet omheen kon fotograferen want het bloed lag aan allebij de kanten van de motor.
en ook zijn het niet allemaal de zelfde foto's want op de ene zie je alleen het ongeluk en op de andere zag je ook de VOA bezig met het onderzoek.
en het was gedeeltelijk ook brandstof want alleen dat echte velle rood is bloed en de rest was dus de brandstof.
(niet bedoeld om heel erg in de verdediging te gaan!)

en wat ik wel even duidelijk wil laten weten is dat ik zeker rekening houd met de privacy van de slachtoffers tijdens het maken van foto's want ik probeer ze niet te fotograferen en ook de andere betrokkenen probeer ik uit beeld te houden.

maar toch bedankt voor de reacties op de foto's dan kan ik er voortaan op letten! :oops:

www.112grunn.nl fotograaf
Berichten: 72
Lid geworden op: 4 feb 2007 11:00:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door www.112grunn.nl fotograaf » 25 mar 2007 19:23:37

en ik snap trouwens niet hoe het kan dat ik dit item had geopend want ik heb deze niet geopend!?

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 25 mar 2007 19:28:18

hij is gesplitst ;)
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

www.112grunn.nl fotograaf
Berichten: 72
Lid geworden op: 4 feb 2007 11:00:53
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door www.112grunn.nl fotograaf » 25 mar 2007 19:31:56

oh oke dan snap ik dat ook weer :wink:

Plaats reactie