ADAC Helikopter Limburg

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Gebruikersavatar
royke777
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 jan 2006 07:39:24

Bericht door royke777 » 9 jun 2007 23:42:07

kijk eens op www.mst-aviation.nl accountje aanmaken , kan je zo de scanner live meeluisteren.

anders is de Freq 119.475 van maastricht aachen airport Toren

singledutch
Berichten: 5
Lid geworden op: 2 jul 2007 18:16:10

Bericht door singledutch » 20 jul 2007 15:59:39

Het kan ook zijn dat de ADAC vliegt op een van de (nederlandse) oproepen die hier op deze site genoemd zijn. De CPA probeert eerst de dichtsbijzijnde nederlandse heli, en als deze niet inzetbaar is (of te ver weg) dan wordt gebruik gemaakt van de heli's van Würselen (Aken) of Duisburg. Het gebeurt de laatste tijd ook geregeld dat zowel nederlandse als duitse heli's tegelijk worden ingezet.

In principe is het zo dat het gebied beneden de lijn Reuver-Weert door Würselen wordt bevlogen en daarboven de Lifeliner uit Nijmegen/Volkel wordt ingezet (www.traumahelikopter.nl)

Op www.ambumedia.nl kun je zien welke heli waar ingezet is.
Op de monitor hier zie je lang niet altijd dat een heli-inzet nodig is, maar als een OVD-G opgeroepen wordt, dan mag je bijna aannemen dat het zover is.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 20 jul 2007 18:22:06

@ singledutch Als de OVDG zoals hier via de mobiele op de hoogte wordt gesteld kom je niet ver ;). En hier in het Zuiden ( Limburg-Zuid) zie je dus ook nooit een oproep voor de OVDG staan, en weet je dus ook nooit waar een heli heen moet, tenzij je ergens 1 of 2 ambu´s ziet staan, kan je een gokje wagen.
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 193
Lid geworden op: 28 sep 2006 01:15:05
Locatie: Zoetermeer

Bericht door hunter » 21 jul 2007 16:45:20

maurice schreef:Ik heb laatst met de piloot van de ADAC gesproken en ze hebben wel degelijk P-2000 apparatuur aan boord, maar om meerdere redenen mogen ze die ( nog ) niet gebruiken.
Naar mijn bescheiden mening een indianenverhaal. "P2000-apparatuur" komt zo grootschalig over dat het lijkt alsof ze met een doos vol met pagers rondvliegen. Men spreekt doorgaans over een P2000 pager of C2000 apparatuur. P2000 apparatuur klinkt dan ook net zo wazig als "een C2000 pager". Naar mijn idee worden er dan ook termen verwisseld en bedoelt men dat ze C2000 apparatuur aan boord hebben die ze blijkbaar nog niet mogen gebruiken. Hoe kun je iemand verbieden om een pager te gebruiken? Het ergste wat er kan gebeuren is dat er geen berichten verschijnen, er is immers ook geen capcode voor de ADAC en ik vraag me af of de dekking wel gegarandeerd is in Duitsland.

Daarnaast... WIE zou de ADAC moeten alarmeren? Niet zomaar de eerste de beste regio. Duitsland grenst aan nogal wat regio's, dus noem er maar eentje... Hooguit het LMAZ, maar geen veiligheidsregio. Vervolgens moet elke inzet overlegd worden tussen de meldkamers onderling. Het zou toch wat zijn als Nederland zomaar rechtstreeks een Duitse heli kan alarmeren. Stel je voor dat ze hem zelf ineens nodig hebben...?
nicoheerlen schreef:En hier in het Zuiden (Limburg-Zuid) zie je dus ook nooit een oproep voor de OVDG staan
Oh jawel, maar niet zo vaak als in andere regio's :

1023514 16:17:55 19-01-07 Voorwaarschuwing 3 hoogwater 44.10
1023514 16:34:37 23-05-07 17820 A1 KNEIJKUILERWEG - N580 BING ONDERBANKEN
1023514 12:58:04 27-05-07 OVD-G: TEL. CONTACT MET DE MELDKAMER VAN DE BRW AUB, 043-4006800
1023514 10:11:35 18-07-07 A1 Chemelot ACC KERENSHOFWEG 1 GELE SITTARD-GELEEN

Groeten, Peter.

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 21 jul 2007 21:20:55

1023514 12:58:04 27-05-07 OVD-G: TEL. CONTACT MET DE MELDKAMER VAN DE BRW AUB, 043-4006800
Tsja, dit is ook maar een melding die je niet vaak tegenkomt, ze moeten bellen ivm. hoog water, maar als er grote branden zijn ( waar hun ook altijd bij zijn) dan worden ze via de mobiel gebeld.

En de Heli van duitsland wordt als het goed is indd door een duitse meldkamer geallermeerd, nadat er gebeld is vanuit NL. Mare welke Ambulance broeder van parkstad kan hier even helpen, om uit te leggen hoe dat precies gaat?

Greetingzz
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
maurice
Berichten: 27
Lid geworden op: 4 dec 2005 16:47:23
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door maurice » 22 jul 2007 14:50:25

nicoheerlen schreef:
1023514 12:58:04 27-05-07 OVD-G: TEL. CONTACT MET DE MELDKAMER VAN DE BRW AUB, 043-4006800
Tsja, dit is ook maar een melding die je niet vaak tegenkomt, ze moeten bellen ivm. hoog water, maar als er grote branden zijn ( waar hun ook altijd bij zijn) dan worden ze via de mobiel gebeld.

En de Heli van duitsland wordt als het goed is indd door een duitse meldkamer geallermeerd, nadat er gebeld is vanuit NL. Mare welke Ambulance broeder van parkstad kan hier even helpen, om uit te leggen hoe dat precies gaat?

Greetingzz
Dat klopt inderdaad Nico. De cpa neemt telefonisch contact op met de Duitse meldkamer en zij alarmeren de traumaheli.
MK 201, 202 code 1000

Gebruikersavatar
maurice
Berichten: 27
Lid geworden op: 4 dec 2005 16:47:23
Locatie: Zuid Limburg

Bericht door maurice » 22 jul 2007 14:56:40

hunter schreef:
maurice schreef:Ik heb laatst met de piloot van de ADAC gesproken en ze hebben wel degelijk P-2000 apparatuur aan boord, maar om meerdere redenen mogen ze die ( nog ) niet gebruiken.
Naar mijn bescheiden mening een indianenverhaal. "P2000-apparatuur" komt zo grootschalig over dat het lijkt alsof ze met een doos vol met pagers rondvliegen. Men spreekt doorgaans over een P2000 pager of C2000 apparatuur. P2000 apparatuur klinkt dan ook net zo wazig als "een C2000 pager". Naar mijn idee worden er dan ook termen verwisseld en bedoelt men dat ze C2000 apparatuur aan boord hebben die ze blijkbaar nog niet mogen gebruiken. Hoe kun je iemand verbieden om een pager te gebruiken? Het ergste wat er kan gebeuren is dat er geen berichten verschijnen, er is immers ook geen capcode voor de ADAC en ik vraag me af of de dekking wel gegarandeerd is in Duitsland.



Daarnaast... WIE zou de ADAC moeten alarmeren? Niet zomaar de eerste de beste regio. Duitsland grenst aan nogal wat regio's, dus noem er maar eentje... Hooguit het LMAZ, maar geen veiligheidsregio. Vervolgens moet elke inzet overlegd worden tussen de meldkamers onderling. Het zou toch wat zijn als Nederland zomaar rechtstreeks een Duitse heli kan alarmeren. Stel je voor dat ze hem zelf ineens nodig hebben...?
nicoheerlen schreef:En hier in het Zuiden (Limburg-Zuid) zie je dus ook nooit een oproep voor de OVDG staan
Oh jawel, maar niet zo vaak als in andere regio's :

1023514 16:17:55 19-01-07 Voorwaarschuwing 3 hoogwater 44.10
1023514 16:34:37 23-05-07 17820 A1 KNEIJKUILERWEG - N580 BING ONDERBANKEN
1023514 12:58:04 27-05-07 OVD-G: TEL. CONTACT MET DE MELDKAMER VAN DE BRW AUB, 043-4006800
1023514 10:11:35 18-07-07 A1 Chemelot ACC KERENSHOFWEG 1 GELE SITTARD-GELEEN

Groeten, Peter.

Hunter je hebt natuurlijk gelijk dat het hier om C-2000 apparatuur gaat en niet om P-2000. Mijn excuses voor deze fout.
MK 201, 202 code 1000

nicoheerlen
Moderator
Berichten: 782
Lid geworden op: 5 jul 2006 11:08:49
Locatie: Nederland, Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg, Heerlen.

Bericht door nicoheerlen » 22 jul 2007 15:24:12

maurice schreef:
nicoheerlen schreef:
1023514 12:58:04 27-05-07 OVD-G: TEL. CONTACT MET DE MELDKAMER VAN DE BRW AUB, 043-4006800
Tsja, dit is ook maar een melding die je niet vaak tegenkomt, ze moeten bellen ivm. hoog water, maar als er grote branden zijn ( waar hun ook altijd bij zijn) dan worden ze via de mobiel gebeld.

En de Heli van duitsland wordt als het goed is indd door een duitse meldkamer geallermeerd, nadat er gebeld is vanuit NL. Mare welke Ambulance broeder van parkstad kan hier even helpen, om uit te leggen hoe dat precies gaat?

Greetingzz
Dat klopt inderdaad Nico. De cpa neemt telefonisch contact op met de Duitse meldkamer en zij alarmeren de traumaheli.
Ben toch slimmer als dat ik dacht :oops: :lol:

Nee ff alle gekheid op een stokje, dat leek mij ook de normale gang. Alleen ben ik er inmiddels achter dat de brw van duitsland ( scherpensehl) via p2000 geallermeerd wordt. Maar dat is weer iets anders :roll:
Mvg,

Nico Beckers
Pager: Jupiter Pro
Fotocamera: Nikon D80
Objectieven: 18-135 mm

Gebruikersavatar
bert
Moderator
Berichten: 88
Lid geworden op: 2 dec 2005 17:51:36
Locatie: Heerlen, Zuid-Limburg

Bericht door bert » 23 jul 2007 21:33:19

firechief schreef:nee daar maakt men nog geen gebruik van een digitaal netwerk. dit kan alleen via een scanner met een flinke antenne afgestemd op de duitse alarmcentrale Kreiss-Aachen.
Flinke antenne ? mijn standaard antennetje van 15cm is genoeg, ik ontvang de duitsers beter als de nederlanders toen ze nog anoloog waren :P

robberd
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 feb 2007 14:46:58
Locatie: Limburg - Zuid, Parkstad-Limburg

Bericht door robberd » 3 aug 2007 22:23:43

bert schreef:
firechief schreef:nee daar maakt men nog geen gebruik van een digitaal netwerk. dit kan alleen via een scanner met een flinke antenne afgestemd op de duitse alarmcentrale Kreiss-Aachen.
Flinke antenne ? mijn standaard antennetje van 15cm is genoeg, ik ontvang de duitsers beter als de nederlanders toen ze nog anoloog waren :P
Tja daarom woon je ook bijna in duitsland :P

Plaats reactie