Geen straatnamen?

Onderwerpen die niet in de andere categorieën passen maar wel met dit onderwerp te maken hebben
Sjoerd

Bericht door Sjoerd » 18 jun 2008 22:34:21

Een groter incident wat eventueel interessant is voor de media valt toch wel genoeg op. Een persoonlijke hulpverlening aan een burger heeft de rest van de bevolking geen klap mee te maken imho. Ik ben het er dus 100% mee eens dat deze gegevens verdwijnen uit meldingen.

Er zijn altijd mensen die prima omgaan met deze info en alleen wagens fotograferen maar er zijn ook genoeg pottenkijkers die het puur om de sensatie gaat. Het vermelden van adresgegevens heeft in dat geval directe invloed op de privacy van de betrokkenen terwijl het voor de hulpverleners niet essentieel is om dit via p2000 te verkrijgen. Het is op dat moment dus overbodige informatie die kan schaden.

Dit is ook een discussie bij bv medische dossiers. Een tandarts heeft niks te maken met de gegevens van de oncoloog (om maar even wat te noemen). Het is niet relevant voor zijn dienstverlening om dat te weten. Als zelfs hulpverleners geen gegevens van elkaar mogen zien (of daar iig een heftige discussie over is) dan heeft een andere burger al helemaal niks te maken met het feit dat er op antwerpseweg nummer 2 een onwelwording is.

Uiteraard mag iedereen hier anders over denken. Ik wil ook geen felle discussie opwerpen maar ik denk dat er wel wat oog mag zijn voor privacy van personen.

Even nog reageren op een quote uit een ander topic:
En iemand in nood zal het een zorg zijn of zijn privacy geschonden wordt, die wil alleen maar zo snel mogelijk hulp. En die wordt hun nu onthouden.
Het is niet aan ons om dat te beslissen of te vermoeden. Tenzij je dit kunt staven met gegevens is het een loze uitspraak. Sterker nog: ik waag te betwijfelen of jij werkzaam bent (of bent geweest) in de hulpverlening. Het komt regelmatig voor dat ook bij spoedgevallen famillie vraagt of de sirenes nou nodig zijn en of de auto uit het zicht gezet kan worden. Dit kan ik zelf staven met mijn eigen beleving bij zowel de huisartsenpost als ambulancedienst.

hendrikk
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jun 2008 21:54:34

Bericht door hendrikk » 20 jun 2008 08:51:44

Beste Imre

Dat jullie hier niets aan kunnen doen begrijp ik ook wel.
Ik dacht dat jullie meer wisten waarom zonder straat naam?
Limburg Noord werkt ook zo met nummer en straatnaam.

En voor de uitruk van de ambulance werkt het op deze manier ook nog eens vertragend, hun moeten dan eerst weer contact op nemen met de meldkamer waar ze naar toe moeten. En dan maar hopen dat ze de goede straat en plaats naam horen over de telefoon of mobilofoon. :cry:

Hendrikk

Gebruikersavatar
Tom(zulu10)
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 nov 2007 09:23:29

Bericht door Tom(zulu10) » 20 jun 2008 09:43:14

hendrikk schreef:Beste Imre

En voor de uitruk van de ambulance werkt het op deze manier ook nog eens vertragend, hun moeten dan eerst weer contact op nemen met de meldkamer waar ze naar toe moeten. En dan maar hopen dat ze de goede straat en plaats naam horen over de telefoon of mobilofoon. :cry:

Hendrikk
Het zal nu zo zijn dat men verplicht de porto bij zicht moet hebben (en ook aan staat!) waar men ook is buiten de wagen.
Zo zal het bij de regio's ook zijn waar men niet met p2000 werkt en dat gaat blijkbaar goed.

Gebruikersavatar
wireless minds
Berichten: 580
Lid geworden op: 14 jan 2007 16:06:09
Locatie: Haaglanden

Bericht door wireless minds » 20 jun 2008 10:00:00

hendrikk schreef:Beste Imre

Dat jullie hier niets aan kunnen doen begrijp ik ook wel.
Ik dacht dat jullie meer wisten waarom zonder straat naam?
Limburg Noord werkt ook zo met nummer en straatnaam.

En voor de uitruk van de ambulance werkt het op deze manier ook nog eens vertragend, hun moeten dan eerst weer contact op nemen met de meldkamer waar ze naar toe moeten. En dan maar hopen dat ze de goede straat en plaats naam horen over de telefoon of mobilofoon. :cry:

Hendrikk
Waar staat dat er geen tekstberichten meer mee worden gezonden? (lees reactie van Cor nog eens)

:wink:
It's like the latest news, it's all wrong.

Johan Beck
Berichten: 347
Lid geworden op: 26 nov 2006 10:11:01
Locatie: Scheveningen

Bericht door Johan Beck » 20 jun 2008 10:08:26

Er bestaat ook nog zoiets als RAM Mobile data. Op een scherm in het voertuig komt dan alle benodigde info te staan, inclusief aanrijroute. De RAVU werkt hier ook mee.

Arle
Berichten: 42
Lid geworden op: 6 dec 2006 15:59:01
Locatie: Rotterdam-Rijnmond

Bericht door Arle » 20 jun 2008 13:16:31

hendrikk schreef:Ja, ik vind ook dat de hulpdiensten hiermee afstand nemen van de media op deze manier.

Als je alleen de straatnaam en plaats vermeld, en je laat het huisnummer weg is toch ook goed.

Met vriendelijke groet Hendrikk :cry:
Wat is het voor meerwaarde dat het adres of straatnaam en de plaats wordt vermeld? Tegenwoordig is (bijna) elk voertuig voorzien van een MDT waarop ook al deze gegevens staan en daarnaast wordt het via de MDT ook in het navigatiesysteem gezet.
Met vriendelijke groet,
Arle

SniperEye
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 mei 2007 12:15:44
Locatie: Weert

Bericht door SniperEye » 20 jun 2008 14:11:25

@Sjoerd
Het is niet aan de alarmcentrale om te bepalen wat nieuwswaarde is.
Enjoy your freedom

Arle
Berichten: 42
Lid geworden op: 6 dec 2006 15:59:01
Locatie: Rotterdam-Rijnmond

Bericht door Arle » 20 jun 2008 20:19:52

SniperEye schreef:@Sjoerd
Het is niet aan de alarmcentrale om te bepalen wat nieuwswaarde is.
Dat scheelt; ook niet aan de "normale burger".

Ik vind de pers best belangrijk, maar een melding "pijn op de borst", "reanimatie" o.i.d. lijkt me echt geen nieuwswaarde. Wanneer een melding anders is als normaal zie je dat toch vaak genoeg aan meldingen van de andere hulpdiensten, danwel een eventuele OvD-G of traumaheli.
Je hebt ook nog zoiets als privacy. En ook hier op dit forum ben ik al eens berichten tegengekomen van; "ik zag het adres van mijn oma en ik schrok me rot!". Aangezien er heel wat mensen meelezen op liveP2000 gebeurt dit regelmatig en daarnaast; als ik wat heb en ik wordt opgehaald door een ambulance, hoeft van mij ook niet heel Nederland te weten wat ik eventueel zou kunnen hebben. :?

Ik weet ook wel dat de pers liever een berichtje krijgt als; "over 1 uur daar en daar een ramp", maar zo is het nu eenmaal niet (zou ik overigens persoonlijk ook wel makkelijk vinden!). Maar er zijn nou eenmaal dingen die ook de pers en/of het "grote publiek" niet aangaan....
En er is een groep binnen de pers die dat wel begrijpen en er is een groep die dat niet vindt en zoals altijd; de goede moeten onder de slechte lijden (zoiets...). :?
Met vriendelijke groet,
Arle

Breur
Berichten: 15
Lid geworden op: 15 aug 2007 20:54:56
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door Breur » 21 jun 2008 17:03:18

Johan Beck schreef:Er bestaat ook nog zoiets als RAM Mobile data. Op een scherm in het voertuig komt dan alle benodigde info te staan, inclusief aanrijroute. De RAVU werkt hier ook mee.
Juist, Johan.
Op deze manier zouden ze in principe de plaatsnaam ook nog kunnen weglaten. Het zal me niks verbazen als het in de toekomst bij de brandweer ook zo gaat.

joske75
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jun 2008 14:26:50

Bericht door joske75 » 22 jun 2008 14:33:04

Breur schreef:
Johan Beck schreef:Er bestaat ook nog zoiets als RAM Mobile data. Op een scherm in het voertuig komt dan alle benodigde info te staan, inclusief aanrijroute. De RAVU werkt hier ook mee.
Juist, Johan.
Op deze manier zouden ze in principe de plaatsnaam ook nog kunnen weglaten. Het zal me niks verbazen als het in de toekomst bij de brandweer ook zo gaat.
Probleem in Zuid-Limburg was/is dat van die 14/15 jarige naar incidenten gingen kijken en dan foto’s en filmpjes maakten van reanimatie tot een epileptisch insult aan toe. Dit soort filmpjes hoorden niet op youtube thuis. En nu is besloten het op deze manier op te lossen. Ik heb er alle begrip voor.

Plaats reactie